søndag den 18. marts 2012

Show and tell - et undervisningsforløb

Undervisnings forløb -  ”Show and tell”

Mål:

It-mål:
At kunne betjene digitalt kamera
At kunne overføre billeder til PC
At kunne redigere billeder: Ændre størrelser og beskære
At kunne anvende og tilrette billedmaterialet i programmerne Windows Movie Maker, Paint Net
At kunne indtale lyd til billederne
At kunne lave overgange mellem billederne så budskabet bliver tydelig

Mål for billedkunst:
At anvende teknikker, metoder og materialer i digitale og materielle billedarbejder
At kunne udtrykke sig i forskellige former for digitale billeder
At kunne anvende digitalkamera og scanner skitseforlæg, illustration og dokumentation
At anvende billedet som kommunikationsmiddel[1]

Rammefaktorer: 5. klasse 20 elever
      1. del 2(dobbeltlektion)x 3 lektioner
      2. del 2 x 4 lektioner
                                   It og programmer er tilgængelige og installerede, eleverne er vant til at bruge it
                                   Der er kameraer på skolen, 10 stk, derfor arbejder de 2 og 2 sammen
                                   Makkerparene er bestemt af underviseren, er sat sammen pige/pige, dreng/dreng


Indhold:
Beskrivelse af forløbet: (er opdelt i 2)
1. del: ”Den digitale erindringskasse”
Eleverne skal sætte ord på hvem de er, hvad der betyder noget for dem, dette gøres ved indsamling og fotografering af ting, redigering og opsætning i Paint Net, indtaling og fremvisning i mooviemaker.

Eleverne samler 15-20 ting, de synes der fortæller noget om dem selv.(Hjemme opgave til næste gang) Der lægges vægt på hvem er jeg, hvilken historie har jeg med mig, hvad står jeg for, hvilke ting samler jeg på, hvad tager jeg med hjem fra ferien, har jeg noget jeg gemmer væk som andre ikke ser, er der noget vigtigt, noget der er specielt som skiller sig ud. Der tages et foto af deres hus som de medbringer digitalt.

Eleverne diskuterer i makkerparrene de ting de har med hjemmefra, de udvælger til slut de  ting der fortæller mest om den de er. Disse ting fotograferes, der laves en hvid baggrund. Tingene sættes op i Paint Net på et for af deres hus, der gemmes for hvert enkelt foto der sættes på. Der arbejdes i formatet
28x28 cm.

Disse billeder hentes ind i Mooviemaker, der eksperimenteres med videoovergange og effekter. Til slut lægges der tale på. De elever der har lyst kan endvidere lægge underlægningsmusik på. Præsentationen må tage max 1,5 min.

Der afsluttes. (se evaluering) Der udstilles, og der påbegyndes del 2

2. del: ”Postkort fra Danmark”
Eleverne skal finde ud af hvad de synes der er smukt/vigtigt/særkende for det område de bor i. De skal finde noget der betyder noget for dem som danskere/fynboer/elever fra Brenderup, altså noget der siger noget om dem og der hvor de kommer fra.

Eleverne finder i makkerpar de motiver (min 2 max. 4) de vil fotografere. Der lægges op til, at eleverne skal fotografere flere steder, således at de har noget at vælge imellem. Hver elev skal arbejde videre med et billede, men man gerne i makkerparrene vælge det samme billede

De skal viderebehandle fotoet i Paint Net. De skal vælge et billede, ud fra dette billede skal lave nye billeder hvor de tilføjer:
  • dem selv som iscenesat i fotoet
  • et element der ikke hører til i omgivelserne

Der må arbejdes med effekter, farver etc. på de billederne, de må beskæres vendes og drejes.


Inspiration:
1. del: Eleverne ser billeder fra kunsten, hvor billedtavler, erindringskasser mm. vises. Der vises et eksempel læreren har lavet, men der lægges vægt på, at der også kan benyttes andre udtryk.
2. del: Vi snakker om det at se turistbilleder, hvorfor er de altid smukke, er det virkelig sådan at der ser ud der hvor de er taget (dette gøres gangen før vi mødes igen, sådan at eleverne er parate til at cykle ud i lokalområdet næste gang). Hvad vil vi gerne vise hvad Danmark/Fyn/Haderslev er, hvad ved vi også at det er, men som vi ikke vil vise.


Tegn og tiltag
Det kan være svært at formativ evaluere med tegn i billedkunst. Som lærer går man rundt og hjælper eleverne, og at observere ”flokken” samtidig kan næsten ikke lade sig gøre. Jeg tænker, at den formative evaluering foregår over flere lektioner – undervejs i løbet af året – som en del af billedsamtalerne efter de enkelte forløb. I denne undervisningplanlægning, er de tegn jeg vil se efter dog følgende:
  • alle elever skal være aktive
  • de skal alle komme frem til et produkt vha. en process
De tiltag jeg vil benytte, hvis der er elever der ikke er aktive er følgende
  • mangler der billede til baggrund for erindringskassen, vil jeg have taget billede at skolen de kan benytte
  • har de ikke fået samlet noget sammen hjemme, laver jeg opgaven om til en erindringskasse om den skole de går på
  • hjælpe med it, hvis de går i stå

Evaluering/Afslutning:
Der evalueres/afsluttes efter hver del.
1. del
Vi taler om, hvad de har lært. Hvad der var sjovt og svært. Hvad der fungerer, og hvad der ikke er så godt.
Vi finder selvfølgelig storskærmen frem og laver biograf. Måske inviterer vi andre elever til at se medJ
De færdige billedtavler med alle 10 billeder printes ud på A3 og de udstilles
2. del
Vi taler om, hvad de har lært. Hvad der var sjovt og svært. Hvad der fungerer, og hvad der ikke er så godt.
Alle billeder printes ud og der udstilles på ”plakat søjler” i Aulaen.. Vi går rundt med hele klassen, og eleverne fortæller om deres billeder. Vi lytter, snakker om perspektiv, afsender og modtager opfattelser, om effekter og brugen af disse.
På morgensamling fortæller nogle af elverne om projektet, og de andre elever på skolen opfordres til at kigge på udstillingen.





[1] Fællesmål i Billedkunst, trinmål for 5. klasse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar