Hvordan kan emnet selvportræt og parafraser udvikle elevernes formsprog og billedkundskab med henblik på oplevelse, beskrivelse, analyse og sammenstilling af forskellige billedudtryk?
I dette emne vil der være stor mulighed for at udvikle og differentiere elevernes formsprog og billedkundskab.
I arbejdet med selvportrættet kommer der ikke kun et objektiv visuel udtryk der kan arbejdes med, men også et mere subjektiv og følelsesmæssigt udtryk der kan kommer frem. Alle elever kan være med når der arbejdes med selvportrættet på en ekspressiv måde, da det netop ikke er en gengivelse af virkeligheden.
Når man inddrager farver og farvernes betydning, kan der benyttes forskellige indgangsvinkler til farver:
varme og kolde farveres betydning, farvernes psykologiske betydning, hvad forskellige farvers vægtning i billedet betyder etc. Slutteligt kan man inddrage malerier fra kunsthistorien til at belyse ovennævnte, derved kommer elverne rundt i de forskellige ismer, malemetoder og udtryksformer.
Når elever arbejder med portrættet, dygtiggør de sig også indenfor deres tegnemæssige færdigheder. De kan via iagttagelser af ansigtet ændre deres skemataer og komme videre i deres iagttagelsesfærdigheder. Ved at benytte forskellige materialer i arbejdet med portrætter, kan de opleve hvilken betydning valg af materialer har for det billedudtryk der fremkommer.
I Fællesmål står der følgende om billedfremstilling
I dette emne vil der være stor mulighed for at udvikle og differentiere elevernes formsprog og billedkundskab.
I arbejdet med selvportrættet kommer der ikke kun et objektiv visuel udtryk der kan arbejdes med, men også et mere subjektiv og følelsesmæssigt udtryk der kan kommer frem. Alle elever kan være med når der arbejdes med selvportrættet på en ekspressiv måde, da det netop ikke er en gengivelse af virkeligheden.
Når man inddrager farver og farvernes betydning, kan der benyttes forskellige indgangsvinkler til farver:
varme og kolde farveres betydning, farvernes psykologiske betydning, hvad forskellige farvers vægtning i billedet betyder etc. Slutteligt kan man inddrage malerier fra kunsthistorien til at belyse ovennævnte, derved kommer elverne rundt i de forskellige ismer, malemetoder og udtryksformer.
Når elever arbejder med portrættet, dygtiggør de sig også indenfor deres tegnemæssige færdigheder. De kan via iagttagelser af ansigtet ændre deres skemataer og komme videre i deres iagttagelsesfærdigheder. Ved at benytte forskellige materialer i arbejdet med portrætter, kan de opleve hvilken betydning valg af materialer har for det billedudtryk der fremkommer.
I Fællesmål står der følgende om billedfremstilling
"Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- udtrykke sig i plant billedarbejde
- anvende forskellige teknikker, metoder og materialer hensigtsmæssigt i plant billedarbejde
- anvende praktiske erfaringer og teoretisk viden om formsproglige elementer som form, farve og komposition i billedarbejde
- vælge form, metode og materialer i forhold til indhold
- udvælge, anvende og kombinere forskellige billedudtryk
- arbejde med aspekter af kunst.
- inddrage og reflektere forskellige billedkulturer i det praktiske billedarbejde"
Parafrase er en fri bearbejdning af en anden kunstners værk. Det kan være inden for litteratur, billedkunst eller musik. Parafrase indenfor billedkunsten handler om både at se bagud og fremad på én gang. At være bevidst om den kunst der er skabt og bruge den som afsæt for at nyt værk.
"Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- samtale om billeder
- iagttage, beskrive, fortolke og vurdere billeder
- genkende forskellige billedkategorier og -genrer
- arbejde med billeder i forskellige sammenhænge med baggrund i den historiske og sociale kontekst, de er skabt i
- se forskel på forskellige kulturers billedformer
- forstå billeders funktion inden for forskellige fagområder."
Ingen kommentarer:
Send en kommentar