Højtryk, og i dette tilfælde linoleum, kræver tilvending og øvelse. At kunne se positiv/negativ, altså det der skæres væk bliver hvidt og det der står tilbage bliver sort, kan være svært at forestille sig. Men sjovt er det omend lidt svært. Jeg er sprunget ud i mine sorte fugle igen, og efter flere plastre fik jeg det nedenstående udtryk frem. Fuglene er trykt på en bund af trykket gase og strukturstof. Jeg synes denne bund giver dette enkle linoleumssnit, både en stoflighed og en fylde i trykket. Men i mit linoleumssnit efter en af collagerne vil jeg forsøge mig med det grafiske udtryk der fremkommer, når to snitretninger møder hinanden.
For at få et godt tryk, mangler jeg dog at beskære min linoleumsplade. Det jeg har skåret giver ikke helt det rigtige intense udtryk, men istedet en lidt intetsigende billed opbygning. Herunder ses nogle mulige beskæringer.
Jeg har gjort mig nogle overvejelser ved brug af højtryk i skolen. Jeg har ikke selv brugt skæreplade, men det ville jeg klart gøre i skolen, da kniven let kan smutte og hænderne herved er udsatte. Pricippet om hænderne bagved værktøjet er et godt princip, men når elevene bliver ivrige, må man forvente at de alligevel kommer til at skære sig lidt. For at skabe en forståelse for det grafiske udtryk, kan man arbejde med hvidt kridt på sort kardus, eller med sort kridt på gråt kardus. Det er også vigtig at overveje emnet og motivvalg inden der påbegyndes med linoleumssnit. Jo lavere klasse jo simplere motiv, og derved også klarere/simplere emne. I de små klasser kunne det være (som Leif Kath nævnte) engle motiver, og i de større klasser kan der arbejdes med større emner der kræver flere motoriske og tegnemæssige egenskaber. Når der arbejdes med temaer, er der samtidig mulighed for, at børnenes billedfremstillingsformer, deres skemate, forandres.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar